Sabtu, 29 Mac 2014

Saya Tak sabar nak Kawen!!!

terrrr… tuudiaaa punya tajuk saya kali ni mencetus kontroversi ! haish! yaaa!! memang dah tak sabar nak kaween.. Hujung tahun ni … amen2! haha.. (again controversy resulted speculation benda sama jaa sebenaqnyaa) keh2!

Sebenarnya saya  tak punya masa free sekarang ni.. sambil menaip esemen yang berlambak yang perlu di hantar sebelum mid-sem break ni.. haish.. almost sumer subjek ada satu.. and ada jugak yang dua.. means individu dan group punya.. haa sudah mencarut! back back back to the title !!
okay.. tajuk ni tetiba jaa menerjah ruang minda saya semasa saya membuat esemen sambi l meng-scroll status fesbuk kawan-kawan saya tu.. hurmm.. mengikut penelitian yang tak berapa nak teliti sangat tu.. banyak status yang di update cenggini.. jap.. nak wat parodi ! keh2

“aduh… cemburunya aku tengok kawan-kawan aku semua dah kawen.. aku bila lagi.. stress!!”
“officially 22.. started to think who is my mate”
“wahai tulang rusuk ku.. aku sedang menanti dirimu”
“siapakah bakal iman ku”


dan untuk pengetahuan korang semua.. mostly yang buat status macamni budak-budak hingusan lagi… maksud saya yang sedang belajar… umor diorang tu antara 18 – 25 years old.. whereas bila di lihat.. gaji pun anda masih tidak punya.. mengharapkan duit pinjaman (PTPTN/MARA) yang cenonet tuu… tak pun pakaian pun masih mengharapkan PA & MA yang tanggung lagi.. HAISHHH… masalah masalah… *sambil garu-garuk kepala tak gatal!

SAYA RASA.... tuuu semua sebenaqq nyaa fenomena bagi budak yang nak abess belajar ataupun yang berada pada semester akhir… why saya cakap cenggitu SEBAB !! aku is one of them !! yang meroyan dan menggatal tak tentu tempat nak kawen sedangkan calon pun entah di mana!! hehe…  pap!!! cop ataih dahi meroyan nak kawen..hehe.. duit segala makan pakai saya masih di beli dan diberikan oleh mak ayah saya!! ohh suck!!! hehe.. so.. pecah pulak satu rahsiaaaaa! haishh… nampak tak di situ tahap kematangan saya adalah separuh dari separa bulat ! sah mencarut lagi ! grrr…

okay.. .keep writing while listening to ELLA ~ Sembilu (RATU ROCK).. saya rasa benda ni tak salah bagi kawan-kawan yang umoQ depa sekitar 22-25 …(saja nak bagi masuk 2 sebab that’s my age hehe) sebab depa ni kalau hat pempuan .. diorang ni nak ke arah matang dah… reti nak buat kerja rumah… masak & most important one is layan suami… ceeyyy.. terrdia.. sebab apa layan suami is the most important one.. ? zaaasss.. layan jaaa…. ! sebab saya pun tak tahu..  sebab apa cakap macamni.. SEBAB ada jugak adik-adik yang sekolah tak lepas lagi… SPM or STPM baru lepas… SPM baru tengok result… ada hati jugak buat status macamtu.. aisemen.. tak patot.. huhu.. tak tak.. akak tak kisah pun korang nak wat status macamtu.. tapi hehe.. cam lawak lak.. menggelikan hati akaqq betul la adik.. sabor yer kalu nak kawen pun! kasut sekolah adik pun mak yang tolong basuhkan.. hehe.. ke nak tolong akak basuh kan? hek2..
dahh dah dahh.. mencarut dan teruskan mencoret!
hurmm.. again.. IN MY OPINION……

yaa.. memang kita sedang seronok nak kawen. meroyan.. melompat-melompat bila cakap fasal kawen.. tapi tahukah anda semua erti tanggungjawab??.. ingat senang ke nak kawen?? hurmm.. okay.. I talk to my self okay.. takder niat nak hurt anybody! hurmmm iyaa.. memang saya rasa tak sabar nak kawen.. tak sabar nak punya suami.. baby…urhh… almost everynite aku layan video budak-budak baru lahir kat YOUTUBE sebelum tidur… make my heart flutter and really want to have them.. kiss n hug them as mine !! TAPI.. daa ready kah AKU??? **tutup mata kejap tarik nafas dalam-dalam... then hembusss...

ISTERI: jadi seorang ibu.. jaga suami.. jaga makan pakai suami… and when u have a baby.. u have to take good care of them… take care of your asben.. yourself.. nak jaga hati family in law.. nak kena fikir nak masak apa hari-hari.. hurmm.. iyaa.. to a girl.. bagi yang dah bersedia.. tak kisah buat semua ni.. tapi what about yang belom bersedia… ? yang masih mentah.. yang fikir kawen sebab cinta dan satu keseronokan.. kawen sebab nafsu… ?? dan bukan tanggungjawab… sebab tu banyak berlaku penceraian.. bagi pasangan muda… wana’uzubillah…

SUAMI: untuk jadi seorang bapa.. perlu punya tahap kematangan yang tinggi.. tahap kesabaran yang tinggi.. punya kewangan atau ekonomi yang stabil - tak bermakna si miskin tidak boleh kawen.. u have to know what is the meaning of RESPONSIBILITIES. and you are READY untuk masuk alam perkahwinan.. jangan fikir kawen sebagai satu jalan untuk menghalalkan yang haram sahaja… semua berkait dengan tanggungjawab.. hurmm bila fikir balik.. ni check list untuk SUAMI yang perlu di pikirkan kalau korang nak kawen…

  1. 1)      rumah (sewa or sendiri or duk sekali ngan mak?)
  2. 2)      bil eletrik- bil air ( a month)
  3. 3)      bil astro / fhone / internet
  4. 4)      makanan asasi untuK isteri masak kat rumah (beras, lauk mentah)
  5. 5)      and once u have a baby – pampers, syusyu, pakaian,
  6. 6)      Insuran Kereta?? or just nak pakai motor? and Minyak kereta how much a day??
  7. 7)      kelengkapan rumah (accessories)
  8. 8)      rokok ?? (for smokers) how much did u spent a day?
  9. 9)      shopping??? for a guy who have a gurlfrens who love soping (just like me! bahaha)
  10. 10)  ……. thinkkkkk… have no idea.. think by yourself…hehe


hehe… so.. macamna checklist tu??. tak di copy dari mana-mana.. Cuma itu yang saya tiba-tiba terpikir bila cakap fasal kawen.. hurmmm.. scary nya.. tak bermakna saya tak ready okay!! hehe…  tapi perlu ketahanan fizikal dan mental yang kuat sebelum masuk alam perkahwinan.. saya  pun dah 22 tahun.. tu pun bulan 8 ni baru cukop!! hehe.. still 21 trang tang tang!! okay jum lah. nak sambung wat esemen…

sorry. terlalu panjang.. and khas.. for those who love to read sahaja.. if not…?? then u can leave.. its sokay !! sweet then! hehe.. bubye!

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

dalam kematangan di lihat 2 dua faktor ; mmbuat keputusan dan meyelesai masalah...kdua faktor ini sngt berkait dgn ilmu, pegalaman, dan didikan...
ia dilihat dari sudut kontempori dan konversional...bagaimana hasil dari setiap langkah

Tanpa Nama berkata...

Haha. Semoga dpermudahkn cita2 nk kawen tu.. Aamiin.

sanji berkata...

Rezeki Allah dah tentukan...